WASP COMMUNICATION – EN DEL AV BONNIER NEWS BRAND STUDIO

Så här fungerar en nativekampanj

Wasp är ledande inom native advertising – en form av redaktionell
marknadsföring som utvecklats enormt de senaste åren.

Genom native advertising kan ert företag bjuda på en mix av inspiration, fördjupning och kunskap.
Vi producerar artiklar och filmer som marknadsförs i Bonnier News digitala kanaler som når närmare sex miljoner svenskar varje vecka.
…  Samtidigt kan våra uppdragsgivare även använda det content som skapas i egna kanaler – exempelvis i digitala nyhetsbrev, sociala medier och sökordsoptimering.
Det här är ett effektivt sätt att inspirera både befintliga och nya kunder.

 

 

Så här planeras ett nativeprojekt

Innehållet planeras

Vi tar tillsammans med kunden fram en lista över ett redaktionellt innehåll. Välskrivna artiklar kan varvas med filmer, bildspel och expertsvar – den nya redaktionella plattformen erbjuder mängder av spännande lösningar.

En nativesajt utvecklas

Wasp bygger nativesajten samt producerar det redaktionella innehållet som kunden sedan ger feedback på och godkänner.

Sajten publiceras på subdomän

Sajten läggs ut live under en förutbestämd kampanjperiod. Under perioden produceras löpande nya artiklar för att innehållet ska kännas uppdaterat och spännande och locka nya läsare.

Redaktionell marknadsföring

Med hjälp av redaktionella annonsmärkta puffar lockas läsarna att ta del av innehållet på sajten. Våra kommersiella redaktörer ser till att överenskomna trafikmål uppnås.

Utlänkar till kund

Sajten har en integrerad e-shoplösning samt är fylld av olika länkar till kundens egen hemsida där läsaren kan köpa varor eller ta del av erbjudanden.

Resultatrapport

Varje vecka skickas rapporter på hur många besökare det varit på sajten och vilka delar som blivit mest lästa.

Content till egna kanaler

Kunden kan även använda det redaktionella innehållet som skapats i sina egna kanaler; till exempel på egen hemsida, i nyhetsbrev och i sociala medier.

Zero

Det här är Native advertising (NA)

 NA handlar om att ligga nära ursprungskällan både visuellt och i tonalitet. Nativesajterna är annonsmärkta men harmoniserar med övrigt redaktionellt material i de digitala kanalerna.
 NA ökar köpintentionen med 18 % mer än “vanliga“ annonser*.
 Konsumenterna uppmärksammar nativeannonser 52 % mer än ”vanliga” banners.
 Många av världens ledande tidningar erbjuder i dag NA på sina sajter.
 74 procent av reklamköparna i Storbritannien planerar att öka sina investeringar i NA 2014**
* IPG Media Lab
** Marketing budget report 2014

 

Se relaterade nyheter