WASP COMMUNICATION – EN DEL AV BONNIER NEWS BRAND STUDIO

Alzheimers – en tickande bomb

47 miljoner människor är drabbade av demenssjukdomar och ett nytt fall upptäcks var tredje sekund. I dag finns inget botemedel – och pengar behövs till forskningen.

Detta vill Alzheimerfonden lyfta fram i en kampanj på Dagens Industri. Kampanjen har producerats av Wasp Communication, som är en del av Bonnier News Brand Studio.

I en serie artiklar intervjuas några av Sveriges främsta experter på området, bland andra Lars Lannfelt, professor i geriatrik vid Uppsala universitet. Enligt honom kan det finnas ett vaccin på marknaden om några år.

– Efter flera misslyckanden verkar vi vara på rätt väg, säger han i en av artiklarna.

Trots att Sverige ligger i den absoluta fronten när det gäller Alzheimerforskning betonar Lannfelt att forskarna behöver mer resurser:

– Vi som arbetar med hjärnan känner oss otroligt missgynnade. Alzheimerfonden ger mycket bra stöd till forskningen, men vi behöver samla in mer pengar. Demens är plågsamt och drabbar så otroligt många i samhället.

Miia Kivipelto, professor i geriatrik vid Karolinska Institutet, berättar om en nordisk studie som visar att man kan minska risken för minnesstörningar med nästan 30 procent – genom livsstilsförändringar. Skådespelaren Stefan Sauk och före detta golfproffset Helen Alfredsson medverkar också i kampanjen.

– Läsarna på Di har visat ett enormt intresse för artiklarna från dag ett. Kampanjen har också fått stor spridning i förtjänad media – till exempel resulterade vår intervju med professor Lars Lannfelt att han även intervjuades i TV4 i Malou von Sivers program, säger Victoria Lagercrantz, redaktionschef Wasp Communication.

Besök projektet
Relaterade nyheter