Bonnier News förvärvar contentbyrån Wasp till 100 procent
maj 23, 2018
Bonnier News fortsätter sin storsatsning på kommersiell storytelling genom att ta fullt ägarskap av sin contentbyrå Wasp som producerar kommersiellt innehåll. Bonnier News har haft 70 procent ägarskap av Wasp sedan 2013 och byrån har varit en del av Bonnier News innovationsavdelning Bonnier News Brand Studio.
– Att ha ett 100 procentigt ägande ligger helt i linje med vår strategi, där vi har fullt ägandeskap av våra produkter och produktstrategi. Vi är mycket nöjda med hur vår utveckling har sett ut, och kommer att fortsätta flytta fram positionerna med full kraft för att ta ännu fler andelar av content marketing-marknaden, säger Alexander Lydecker, försäljningsdirektör på Bonnier News.
Contentavdelningen, som i dag består av 25 personer, kommer nu att ingå fullt ut i Bonnier News Brand Studio.
– Vi ser hela tiden över våra arbetsprocesser och metoder, och har nu påbörjat en ny genomlysning kring hur vi bäst bemannar oss, skapar nya erbjudanden och bär ut dessa till marknaden, säger Alexander Lydecker.
Jonas Nilsson, grundare och VD för Wasp Communication, kommenterar affären:
– Vi har med Expressen och Bonnier News som huvudägare haft en mycket framgångsrik utveckling så här långt. När vi nu vi vill ta nästa steg känns det som perfekt tajming att Bonnier News blir helhetsägare av bolaget. Det här underlättar både utvecklingen av erbjudandet och integrationen med Bonnier News Brand Studio.
Bonnier News Brand Studio utvecklar och producerar kreativa koncept för annonsörer, med garanterad räckvidd genom Bonnier News fem publicister. Genom att kombinera sitt goda renommé för kvalitativ innehållsproduktion, med ny expertis inom progressiv produktionsteknik som VR, AR och nya videoformat, är målet att göra bestående och avgörande avtryck inom den växande content marketing-marknaden. I höstas utsågs Bonnier News Brand Studio till världens tredje bästa native-byrå på Native Advertising Awards i Berlin.
– Vår vision är att bli bäst i världen på kommersiell storytelling. Med vårt nya gemensamma erbjudande kommer vi att växla ut och bli en full service-byrå, säger Anna Arvidsson, chef för Bonnier News Brand Studio.
För mer information:
Alexander Lydecker, Försäljningsdirektör Bonnier News 0735-18 60 92
Jonas Nilsson, VD Wasp Communication jonas.nilsson@waspcommunication.se, 070-508 54 40
Anna Arvidsson, chef Bonnier News Brand Studio anna.arvidsson@bonniernews.se, 072-563 25 88
Wasp integreras i Bonnier News Brand Studio – VD:n lämnar
okt 8, 2018
McDonald´s lyfter sin samhällsnytta
jun 18, 2018
Nya guld i sikte för Wasp
maj 15, 2018
Från dröm om nytt boende – till köp och inflyttning.
apr 30, 2018 - Kund: Länsförsäkringar och Länsförsäkringar Fastighetsförmedling
Grafisk läsodyssé gav rekordlånga lästider för Airtours
apr 9, 2018 - Kund: Airtours
Tele2 startar företag utan idé i stor kampanj
feb 26, 2018 - Kund: Tele2
Stjärnfotografer tävlade om att ta bästa bilbilden
jan 29, 2018 - Kund: Renault
Wasp topprekryterar ny art director
jan 23, 2018
Alzheimers – en tickande bomb
jan 4, 2018 - Kund: Alzheimerfonden
Så påverkas hjärnan av stress
jan 2, 2018 - Kund: Skandia
En annorlunda roadtrip genom Sverige
Dec 4, 2017 - Kund: SEAT
Ny kampanj lyfter SJ:s erbjudande
Nov 30, 2017 - Kund: SJ
Starka historier i rosa kampanj mot bröstcancer
Nov 14, 2017 - Kund: Sverigelotten
Contentprofilen Joakim Arhammar ny chef på Wasp
okt 31, 2017
Wasp tar plats vid Expressens nyhetsdesk
okt 10, 2017
Björn Borg i första intervjun om livet som tennispappa
aug 29, 2017 - Kund: Folkspel
Travsportens ”Hall of Fame”
aug 2, 2017
Dubbla guld för Wasp på prestigefylld gala
jun 1, 2017
Wasp Communication – årets uppstickare i Swedish Content Awards
maj 3, 2017
Nordea visar vägen till ett framgångsrikt sparande
Dec 2, 2016 - Kund: Nordea
Hjärt-Lungfonden i julkampanj på Dagens Industri
Nov 23, 2016 - Kund: Hjärt-Lungfonden
Wasp förstärker med fyra nya medarbetare
aug 23, 2016
Premiär för Årets Eldsjäl 2016
mar 1, 2016 - Kund: Folkspel
”Native skapar nya och långsiktiga kundrelationer”
jan 20, 2016 - Kund: Insplanet & Myloan
Blossa bjuder på glögginspiration
Nov 27, 2015 - Kund: Blossa
Albert Bonniers Förlag i nytt nativeprojekt
Nov 5, 2015 - Kund: Albert Bonniers Förlag
Mercedes-Benz i sin fjärde nativekampanj
sep 2, 2015 - Kund: Mercedes-Benz
Din personliga tränare
på nätet
sep 1, 2015
Tony Irving klarade
utmaningen
aug 18, 2015 - Kund: Becel
Snabba tips för ett bättre välmående
aug 10, 2015
Tillsammans blir glädjen
dubbel glädje
aug 10, 2015 - Kund: ATG
Eftersnack för alla Game of Thrones-fans
apr 24, 2015
Big Mac-modet på
bejublad catwalk
apr 24, 2015 - Kund: McDonalds
Storföretag satsar på native-marknadsföring
jan 12, 2015 - Kund: Apoteket, Fritidsresor, Docrates
ATG firar 40 år med jubileumsmagasin
aug 21, 2014
Dagstidning lyfte
Nordea Masters
jun 4, 2014 - Kund: Nordea Masters
Ny kundtidning lyfter snötäckt världsevent
apr 9, 2014 - Kund: Betsafe
Wasp producerar Expressens temabilagor
Nov 18, 2013
Wasp var med på den smakrika Sverigeresan
jul 29, 2013 - Kund: TV4 & Visit Sweden
Emil hyllas med magasin och kampanjsajt
jun 3, 2013 - Kund: AB Svensk Filmindustri & Saltkråkan AB
Fartfylld sommar för STCC och Wasp
apr 30, 2013 - Kund: STCC
Nytt festivalmagasin tar rygg på Springsteen
apr 25, 2013 - Kund: FKP Scorpio
Wasp Communication bakom Kings of Tennis magasin
apr 3, 2013 - Kund: Kings of Tennis
Expressen startar bolag för uppdragsproduktion
apr 3, 2013