WASP COMMUNICATION – EN DEL AV BONNIER NEWS BRAND STUDIO

Bonnier News förvärvar contentbyrån Wasp till 100 procent

Bonnier News fortsätter sin storsatsning på kommersiell storytelling genom att ta fullt ägarskap av sin contentbyrå Wasp som producerar kommersiellt innehåll. Bonnier News har haft 70 procent ägarskap av Wasp sedan 2013 och byrån har varit en del av Bonnier News innovationsavdelning Bonnier News Brand Studio.

– Att ha ett 100 procentigt ägande ligger helt i linje med vår strategi, där vi har fullt ägandeskap av våra produkter och produktstrategi. Vi är mycket nöjda med hur vår utveckling har sett ut, och kommer att fortsätta flytta fram positionerna med full kraft för att ta ännu fler andelar av content marketing-marknaden, säger Alexander Lydecker, försäljningsdirektör på Bonnier News.

Contentavdelningen, som i dag består av 25 personer, kommer nu att ingå fullt ut i Bonnier News Brand Studio.

– Vi ser hela tiden över våra arbetsprocesser och metoder, och har nu påbörjat en ny genomlysning kring hur vi bäst bemannar oss, skapar nya erbjudanden och bär ut dessa till marknaden, säger Alexander Lydecker.

Jonas Nilsson, grundare och VD för Wasp Communication, kommenterar affären:

– Vi har med Expressen och Bonnier News som huvudägare haft en mycket framgångsrik utveckling så här långt. När vi nu vi vill ta nästa steg känns det som perfekt tajming att Bonnier News blir helhetsägare av bolaget. Det här underlättar både utvecklingen av erbjudandet och integrationen med Bonnier News Brand Studio.

Bonnier News Brand Studio utvecklar och producerar kreativa koncept för annonsörer, med garanterad räckvidd genom Bonnier News fem publicister. Genom att kombinera sitt goda renommé för kvalitativ innehållsproduktion, med ny expertis inom progressiv produktionsteknik som VR, AR och nya videoformat, är målet att göra bestående och avgörande avtryck inom den växande content marketing-marknaden. I höstas utsågs Bonnier News Brand Studio till världens tredje bästa native-byrå på Native Advertising Awards i Berlin.

– Vår vision är att bli bäst i världen på kommersiell storytelling. Med vårt nya gemensamma erbjudande kommer vi att växla ut och bli en full service-byrå, säger Anna Arvidsson, chef för Bonnier News Brand Studio.

 

För mer information:

Alexander Lydecker, Försäljningsdirektör Bonnier News 0735-18 60 92

Jonas Nilsson, VD Wasp Communication jonas.nilsson@waspcommunication.se, 070-508 54 40

Anna Arvidsson, chef Bonnier News Brand Studio anna.arvidsson@bonniernews.se, 072-563 25 88

Relaterade nyheter