WASP COMMUNICATION – EN DEL AV BONNIER NEWS BRAND STUDIO

Emil hyllas med magasin och kampanjsajt

I år är det 50 år sedan Emil i Lönneberga gjorde sina första hyss.
Jubileet, som firas under hela året över hela landet, kryddas bland annat med specialmagasin, tävlingar och en kampanjsajt som produceras av Wasp Communication.

– Det är fantastiskt roligt att få producera jubileumsmaterial om en grabb som roat och oroat en hel värld under 50 års tid, säger Jonas Nilsson, vd för Wasp Communication.

Torsdagen den 23 maj 1963 satte sig Astrid Lindgren på sin balkong på ön Furusundet och började skriva ned berättelsen om en vild och envis unge från Lönneberga.

Sedan dess har böckerna om Emil i Lönneberga sålt i 30 miljoner ex och översatts till 52 språk.

Emils officiella födelsedag är just 23 maj men 50-årsjubileet kommer att firas hela året över hela Sverige.
– Wasp har på mycket kort tid lyckats producera ett högklassigt sommarmagasin som blir en viktig del i vårt arbete med Emil-året, säger Tore Skarelid, chef för Home Entertainment på SF.

Wasp Communication, Expressens nystartade redaktionella byrå, har fått uppdraget att producera en mängd redaktionella produkter som uppmärksammar firandet.

Först ut är ett 32-sidigt Emilmagasin som ges ut av AB Svensk Filmindustri i samarbete med Saltkråkan AB.
31 maj ska magasinet distribueras inplastat med Expressens magasin Sommar-Sverige och 2 juni med Expressen Söndag. Magasinet ska dessutom delas ut på andra event som arrangeras med anledning av firandet.
I magasinet tecknar bland annat journalisten och författaren Johan Erséus ett mångsidigt porträtt av illbattingen som i femtio års tid varit beredd att störta iväg mot snickerboa med sin mysse och sin bysse.

Dessutom presenteras även Astrid Lindgrens Världs jättesatsning på nya Katthult samt den nya animerade filmen ”Emil och Ida i Lönneberga” som har världspremiär 25 december i år.

Den 9 juni lanseras också en stor Emiltävling i Expressen Söndag. Läsarna ska under sju veckor kunna gå in på en kampanjsajt, titta på filmklipp och rösta fram Emils bästa hyss genom tiderna.
På sajten kommer även allt annat redaktionellt material som produceras att presenteras.
– Det här är ett roligt sätt att interagera med läsarna och samtidigt få ännu fler att ta del av det redaktionella material som produceras, säger Jonas Nilsson.

Senare i höst planeras även fler redaktionella produkter som Wasp Communication ansvarar för att ta fram.

För mer info, kontakta:
Jonas Nilsson, VD Wasp Communication.
Tel: 070-508 54 40

Relaterade nyheter