WASP COMMUNICATION – EN DEL AV BONNIER NEWS BRAND STUDIO

En ny smakupplevelse har kommit till Sverige

Ända sedan starten år 1884 har Arvid Nordquist tagit världens smakupplevelser till Sverige.
I ett nytt longreadformat som nu publiceras på DN kan vi läsa om det senaste:
Amigas grown by women – ett kaffe som kommer från odlingar som drivs av kvinnor.

Tonvis med råkaffe från det kvinnostyrda kooperativet Asocasel i Peru har sålts och fraktats till Arvid Nordquist kafferosteri i Solna norr om Stockholm. Nu finns det nya kaffet – Amigas grown by women – i butikerna.
– Jag har träffat hundratals kaffeodlare i ett 20-tal länder och min erfarenhet är att plantager som sköts av kvinnor generellt har bättre kvalitet. Kvinnorna är mer noggranna och arbetar mer långsiktigt, säger Philippe Barreca, kvalitetsansvarig och inköpsdirektör på Arvid Nordquist.

Arvid Norquist vet att vi mer än någonsin äter och dricker med vårt samvete vilket gör att omsorgsfullt producerade och levererade livsmedel helt enkelt smakar bättre. Detta är också temat i det nya longreadformat som Wasp Communication utvecklat och producerat till Arvid Nordquist.

I fyra delar får läsarna ta del av Arvid Nordquist kvalitetsarbete ur olika aspekter. Först ut är berättelsen om det nya kaffet som odlas av kvinnor.
– Många kvinnor blir ensamma på kaffeodlingarna – som änkor eller för att männen söker jobb i städerna. När vi långsiktigt stödjer kvinnorna genom att skriva längre avtal med dem bidrar vi till att de får möjlighet att planera, ta lån och utveckla sina jordbruk, säger Philippe Barreca.

Varje onsdag de tre följande veckorna publiceras ett nytt reportage som marknadsförs med hjälp av nativepuffar på dn.se.
– Det här är ett stimulerande uppdrag; dels för att Arvid Nordquist bär på en skatt av starka historier, dels för att vårt nya longreadformat verkligen kan visualisera reportagen med hjälp av bilder, filmer, grafik med mera, säger Victoria Lagercrantz, huvudredaktör på Wasp Communication.

Besök projektet
Relaterade nyheter