WASP COMMUNICATION – EN DEL AV BONNIER NEWS BRAND STUDIO

Europas bästa nativebyrå

Bonnier News Brand Studio – där Wasp Communication utgör redaktionen – är den bästa nativebyrån i Europa och den tredje bästa nativebyrån i världen.
Det stod klart när Native Advertising Awards avgjordes i Berlin den 9 november.

Bonnier News Brand Studio belönades med brons i kategorin “Native Advertising Agency/Studio of the Year” (med över 20 anställda). Motståndet var stenhårt. BNBS ställdes mot världsledande mediehus som amerikanska CNN och The Atlantic. “CNN Create” och “Atlantic Re:Think” fick guld respektive silver.

Anna Arvidsson, chef för Bonnier News Brand Studio:

– Att få brons, och därmed bli utsedd till Europas bästa byrå, i en tävling där vi slåss mot amerikanska giganter som CNN, The Atlantic, Forbes och New York Times är på ett känslomässigt plan svindlande. Men än mer viktigt: Det visar att vi är på rätt väg och att vår kamp värderas. Vårt mål är att säkra framtidens journalistik genom att vara bäst på innehåll. Innehåll som vi skapar för våra samarbetspartners och distribuerar via våra tidningars plattformar.

Bonnier News Brand Studio är en del av Bonnier News som inkluderar titlarna Dagens industri, Dagens Nyheter, Expressen, Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.

– För mig har det alltid varit viktigt att se till att Bonnier News Brand Studio får mandat och resurser att bygga en avdelning som driver innovation och kan möta kunderna i dag men framför allt i morgon. Här är ett kvitto på att vi gör helt rätt, säger Alexander Lydecker, försäljningsdirektör för Bonnier News.

Internationell och prestigefylld tävling
Native Advertising Awards är en internationell och prestigefylld tävling som ramas in av föreläsningar och panelsamtal. Wasps contentstrateg Joakim Arhammar deltog i en paneldebatt på temat Content quality – balancing users and brands to create killer content. Joakim intervjuades också av arrangören Native Advertising Institute.

Joakim Arhammar:

– Den största och kanske enda konflikten under dagarna var mellan förespråkare för journalistiskt driven native och programmatisk. Vårt sätt att se på det är att vi är data-informerade, inte data-drivna. Den manuella journalistiska delen behövs fortfarande för att göra riktigt bra nativeinnehåll.

Joakim Arhammars citat från paneldebatten sprids på twitter:

Kan även vinna pris i London
Det har varit ett framgångsrikt 2017 för Brand Studio och Wasp Communication som i juni vann dubbla guld i Swedish Content Awards – Sveriges största och mest prestigefyllda tävling för contentbyråer. Dessutom är projektet Verklighetens Gåsmamma nominerat i klassen Best Non Retail Consumer i tävlingen 2017 International Content Marketing Awards som avgörs i London 28 november. Sammanlagt deltar 135 byråer från 23 länder i den tävlingen.

Relaterade nyheter