WASP COMMUNICATION – EN DEL AV BONNIER NEWS BRAND STUDIO

Expressen startar bolag för uppdragsproduktion

Expressen AB startar i februari Wasp Communication AB, ett dotterbolag för redaktionell kommunikation. VD och partner i det nya bolaget blir Jonas Nilsson – tidigare mångårig vd och kreativ chef på OTW.

Allt fler kunder efterfrågar helhetslösningar. Med bolaget Wasp kan vi – förutom annonslösningar – också erbjuda uppdragsproduktion av hög kvalitet, säger Bengt Ottosson, Expressens VD.Mediehuset Expressen storsatsar för att möta kundernas behov i det nya medielandskapet. En helt ny annonsorganisation under annonsdirektören Alexander Lydecker är nu på plats. Wasp, en redaktionell byrå inom uppdragsproduktion, är nästa steg i satsningen.

Tidpunkten för att starta en sådan här verksamhet är rätt. Redaktionell kommunikation blir en allt viktigare del för många företag. Kombinationen med Expressen som en stor aktör på flera plattformar gör att vi kan ge våra kunder ett starkt erbjudande, säger Bengt Ottosson. Wasp Communication ska hjälpa företag och organisationer att utveckla och producera kund- och personaltidningar, digitala webbplatser, webb-tv- produktioner och mycket annat inom ramen för redaktionell kommunikation.

Jonas Nilsson blir VD och partner i det nya bolaget. Jonas har tidigare jobbat tio år på Expressen, de sista åren som layout- och utvecklingsansvarig. Därefter startade han OTW Publishing, föregångaren till OTW Communication som nu är en av de ledande aktörerna på kundtidningsmarknaden. Jonas lämnade OTW sista januari för att starta det nya bolaget tillsammans med Expressen.

Det här satsningen känns jättespännande. Vi vet att det uppstår mängder av möjligheter kring Expressens nuvarande huvudaffär som vårt nya bolag ska fånga upp och kommersialisera. Dessutom ska vi verka och ta position inom den traditionella marknaden för uppdragsproduktion, säger Jonas Nilsson, vd för Wasp Communication.

Wasp Communications kunder erbjuds förmånliga villkor för att distribuera redaktionella produkter i Expressens print- och digitala kanaler för att på så sätt effektivt nå ut till en bred publik.

Dessutom kommer kunderna att erbjudas paket som består av både traditionell annonsering och redaktionella produkter inom print och digital media.

Tanken är att bolaget ska växa i takt med att nya uppdrag kommer in. Planen är dock att så snart som möjligt förstärka bolaget med nya medarbetare till lokalerna vid Hötorget i Stockholm.

Vi har redan ett par uppdrag på väg in och fler ska det snart bli. Nu ska vi även försöka hitta branschens bästa medarbetare, säger Jonas Nilsson.

För mer info, kontakta:

Jonas Nilsson, VD för Wasp Communication.
Tel: 070-5085440

Bengt Ottosson, VD Expressen
Tel: 070-6209366

Relaterade nyheter