WASP COMMUNICATION – EN DEL AV BONNIER NEWS BRAND STUDIO

Grafisk läsodyssé gav rekordlånga lästider för Airtours

Fantastiska berättelser med drömska bilder som kittlar sinnena. När Wasp Communication, en del av Bonnier News Brand Studio, presenterade Airtours resor bjöds läsarna på en riktig läsodyssé.
– Long read är ett utmärkt format för storytelling generellt och när det gäller reseskildringar i synnerhet, säger Ida Fridh, art director och designansvarig för projektet.

Airtours, Sveriges femte största resebyrå, ville inför sommaren presentera flera spännande resmål för DN:s läsare. Genom long read- formatet, läsarna möjlighet att följa med till Grekland, Mallorca samt tre resmål för lågweekends. Bakom sajtens design ligger art directorn Ida Fridh.

– Vi har ju alla minnen från resor som en bra design med vackra bilder kan väcka till liv. När det gäller reseskildringar är bildurvalet stort och bilderna kan på ett naturligt sätt hitta sin plats i artiklarna Med kreativa element som ”parallax scrolling” blir det ännu mer effektfullt att röra sig fram i artikeln, säger hon.

En utmaning i projektet var att hitta en avgränsning i just bildmaterialet, något Ida Fridh ser som ett angenämt problem:

– Ja, det blev ibland svårt att välja bort och vi ville få med så mycket som möjligt. Vi löste detta genom ett flertal kollage som fick växa fram samt att text och bild på flera ställen sitter tätt ihop.

Precis som namnet anspelar på tillåts texterna ta rejäl plats inom long read. Det är inte ovanligt med 10 000 tecken – vilket ställer höga krav på att berättelsen hela tiden kännas relevant.

– Med hjälp av en fantastisk text som håller läsarens intresse uppe så är designen egentligen ett komplement en effekthöjare. Det blir en förstärkning och en hjälp för att lyfta fram det som man vill ska ”stå ut”. Helt enkelt ett samspel som får läsaren att vilja gå vidare i texten.

Airtours-kampanjen har haft rekordhöga lästider i snitt, Ida Fridh menar att hemligheten bakom succén beror på flera faktorer: bra och intressanta texter, stort bildurval samt ett tätt samarbete med redaktören, i detta fall Tobias Jansson:

– Vi hittade en bra balans i materialet, vilket avspeglar sig i statistiken. Sådant känns förstås extra kul! Säger Ida Fridh.

Besök projektet
Relaterade nyheter