WASP COMMUNICATION – EN DEL AV BONNIER NEWS BRAND STUDIO

Ikea väljer native för att lyfta sina servicetjänster

IKEA är känt över hela världen för sin smarta och prisvärda heminredning. Men inte lika många känner till att IKEA också erbjuder en mängd olika servicetjänster. Det vill man nu ändra på och satsar därför på en nativekampanj på Expressen.
– Så fort vi gick upp med sajten förstod vi att vi träffat rätt, läsarintresset är stort, säger David Jakobsson, redaktör och skribent.

IKEA skapades 1943 och har vuxit till att bli världens största heminredningsföretag. En av nycklarna till framgången var idén att leverera möblerna i platta paket så att kunderna själva fick stå för slutmonteringen. Resultatet blev lägre kostnader för IKEA – och därmed lägre priser för kunderna.

Nu satsar IKEA också på att erbjuda olika typer av servicetjänster. Här kan man få hjälp med allt från att planera sitt hem till att montera och installera olika produkter. Wasp Communication, som är den del av Bonnier News Brand Studio, har utvecklat en kampanjsajt till IKEA. Wasp producerar löpande redaktionellt innehåll som publiceras på sajten samt samt advertorials till magasinen Leva&Bo, Söndag och i huvudtidningen Expressen.

I artiklarna berättar kunder och IKEAs medarbetare om tjänsterna ur olika perspektiv. Här möter vi till exempel Henrik som fick hjälp med att bygga ett nytt kök, Anna som inte fick in sängen i sitt nya hus och Sean som visar hur man blir proffs på att montera IKEA-möbler.

– Den här nativekampanjen handlar om vanliga människor. Det är deras berättelser och erfarenheter som gör informationen spännande. Så fort vi gick upp med sajten förstod vi att vi träffat rätt, läsarintresset är stort. För mig är detta ett lysande exempel på hur effektivt det kan vara att arbeta med branded content, säger David Jakobsson, redaktör och skribent.

Besök projektet
Relaterade nyheter