WASP COMMUNICATION – EN DEL AV BONNIER NEWS BRAND STUDIO

McDonald´s lyfter sin samhällsnytta

”Stora nog att göra skillnad” – det är budskapet i den reklamkampanj som McDonald´s rullat ut över Sverige.

För att fördjupa och sprida budskapet ytterligare satsar McDonald´s även på native. Wasp Communication och Bonnier News Brand Studio har producerat kampanjen som nu lanseras på dn.se och expressen.se.

Med sina 210 restauranger och 400 000 matgäster varje dag är McDonald´s en inflytelserik faktor i det svenska samhället. I kampanjen på DN och Expressen berättar restaurangkedjan om sitt hållbarhetsarbete – ett arbete som startade redan 1973 då första restaurangen invigdes på Kungsgatan i Stockholm.

Artiklarna handlar bland annat om McDonald´s satsning på barnböcker – hittills har över 14 miljoner barn- och bilderböcker följt med Happy Meal-menyn – och om kedjans fokus på ett ”flexitariskt” utbud, som den nylanserade sojaburgaren McVegan. I dag är 40 procent av allt protein i burgarna annat än nötkött.

De handlar också om att McDonald´s vill främja alternativ till det fossila bränslet. Med 52 laddstolpar på restauranger över hela landet är McDonald´s viktig för elbilens framfart.

Lars Collin, redaktör och skribent för kampanjen:

– I artiklarna får vi utrymme att berätta för läsarna vad McDonald´s faktiskt gjort och gör – jag tror att det är mycket som förvånar svenskarna. Till exempel: Sen 1995 är varje droppe mjölk som serveras – drygt 1,5 miljoner liter om året – svensk och ekologisk. Brödet till burgarna bakas på två svenska bagerier. Allt kaffe är ekologiskt och all fisk miljömärkt. McDonald´s var den första svenska restaurangkedja att inför MCS-märkt fisk.

Relaterade nyheter