WASP COMMUNICATION – EN DEL AV BONNIER NEWS BRAND STUDIO

Om Folkspel

Folkspel är en ideell organisation som ägs av 72 riksorganisationer i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv att sälja lotteriprodukter och på så sätt dra in pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1990 har Folkspel genererat 16 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten. Folkspel har 90 anställda och huvudkontoret ligger i Mölndal utanför Göteborg.

Premiär för Årets Eldsjäl 2016

Idag lanserar Folkspel kampanjen Årets Eldsjäl som bygger på ett för Expressen helt nytt samarbetskoncept.
Wasp Communication ansvarar för all produktion i projektet.
– Det är stimulerande att få berätta om svenskt föreningsliv och alla de personer som gör stora insatser utan att kräva något tillbaka. Vi vill bjuda läsare och tittare på starka historier som skapar ett stort engagemang, säger Jonas Nilsson, vd för Wasp Communication.

Bakom kampanjen Årets Eldsjäl, står föreningslivets eget spelbolag Folkspel, med produkter som Bingolotto och Sverigelotten.

Kampanjen sker i tätt samarbete med Expressen och navet är sajten aretseldsjal.se, som produceras av Expressens contentbyrå Wasp Communication och marknadsförs via tidningens huvudsajt. Här presenteras starka reportage, artiklar och filmer från föreningslivet och här kommer man även kunna nominera och rösta fram årets eldsjälar.

Dessutom kommer den ett år långa kampanjen att synas i Expressens alla digitala kanaler och i sociala medier, liksom i fyra bilagor som distribueras med huvudtidningen.

Totalt kommer kampanjen att exponeras för de 4,7 miljoner läsarna av expressen.se varje vecka, via annonsering på sociala medier och i bilagorna som distribueras till drygt 500 000 läsare runt om i landet. Eldsjälsgalan kommer också att visas direkt i Expressen TV.
Det här är ett helt nytt samarbetskoncept för Expressen och möjliggörs av deras kreativa säljavdelning Bonnier News Brand Studio där contentbyrån Wasp Communication ingår.

– Idén har växt fram i nära samarbete med Folkspel, där vi drar nytta av vår kreativa och redaktionella kompetens och våra starka digitala kanaler för att berätta om föreningslivets viktiga arbete. Vi är både glada och stolta över att få hjälpa till med att utveckla konceptet Årets Eldsjäl. Nu hoppas vi på ett stort engagemang från svenska folket under hela året, säger Thomas Mattsson, Expressens chefredaktör.

Emma Green och Khaddi Sagnia
Kampanjen Årets Eldsjäl arrangeras för nionde gången och är en hyllning till föreningslivets många tusen eldsjälar runt om i landet. Till sin hjälp på jakten efter eldsjälar har Folkspel knutit till sig friidrottarna Emma Green och Khaddi Sagnia.

–  Utan alla de ideella krafter som har ställt upp inom klubben, hade jag inte varit där jag är idag. Nu hoppas jag att hela Sverige engagerar sig, går in på aretseldsjal.se och nominerar och röstar, säger Emma Green, som hoppas kunna ge tillbaka lite till föreningslivet genom att bli ambassadör för Årets Eldsjäl.

Till Årets Eldsjäl kan vem som helst nominera en person inom föreningslivet i fem olika kategorier: integration, hälsa, kamratskap, ledare och i en öppen kategori. Bland de nominerade i respektive kategori, väljs fyra personer ut som allmänheten sedan får rösta på. Allt sker på aretseldsjal.se.

Under den stora Eldsjälsgalan i mars nästa år, kommer Årets Eldsjäl att koras i var och en av de fem kategorierna. Även en Årets Eldsjäl alla kategorier kommer att utses.

– Det är mycket tack vare alla eldsjälar som vi har ett rikt föreningsliv idag. Ett föreningsliv som sammanför människor med olika bakgrund och ger dem ett sammanhang och en gemenskap. Vi vill genom att driva projektet Årets Eldsjäl lyfta fram och hylla alla de fantastiska eldsjälar som finns runt om i landet, säger Folkspels VD Hans Sahlin.

Vill du nominera till Årets Eldsjäl? Gå redan nu in på aretseldsjal.se .

 


Projektgrupp Expressen

Övergripande projektansvarig Expressen: Magnus Anjou
Kundansvarig Bonnier News Brand Studio: Jonathan Olsson

Produktionsbyrå Wasp Communication

Projektledare och redaktör: Petter Jennervall
Produktionsledare och sociala medier: Jonna Säll
AD: Per Lilja
AD-assistent: Malin Petersén
Skribenter: Tobias Jansson och Ellinor Björkman

PR-byrå More PR

Projektledare: Åsa Frykberg

För ytterligare information och bilder:

Henrik Lindroth, marknadschef Folkspel
henrik.lindroth@folkspel.se
0730-91 44 22

Johan Lindqvist, försäljningschef Folkspel
Johan.lindqvist@folkspel.se
0702-115367

Jonas Nilsson
VD Wasp Communication
Jonas.nilsson@waspcommunication.se
070-508 54 40

Magnus Anjou
Kundansvarig Expressen
magnus.anjou@expressen.se
070-744 25 02

Besök projektet
Relaterade nyheter