WASP COMMUNICATION – EN DEL AV BONNIER NEWS BRAND STUDIO

Ett av två uppslag som publicerades i Expressen under oktober med Sverigelotten som avsändare.

Starka historier i rosa kampanj mot bröstcancer

Uppslag i print, helsidor och lokalt fokus digitalt.
När Sverigelotten bytte färg till rosa under oktober producerade Wasp Communication nativekampanjen hos Expressen.

Tillsammans med Folkspel tog Wasp Communication, en del av Bonnier News Brand Studio, ett nytt grepp när Sverigelottens rosa variant skulle lanseras över landet i oktober. Ett extra överskott från rosa lotten går till Bröstcancerföreningars Riksorganisation, BRO.
– I drygt ett år har vi genom nativekoncpetet framgångsrikt lyft fram de svenskar som vunnit storvinster på Sverigelotten. Nu såg vi potential att under oktober fokusera på de butiker som engagerar sig extra mycket i försäljningen av rosa lotten, berättar Michal Wolski, skribent och redaktör för kampanjen.

Totalt valdes åtta butiker runtom i landet ut i kampanjen. I två av butikerna hade personalen egna upplevelser av bröstcancer och dessa starka historier illustrerades, förutom digitalt, även i specialdesignade uppslag i Expressens printupplaga. Även en tidigare storvinnare på rosa lotten porträtterades såväl digitalt som i print, både på uppslagen och som egna helsidor.
– Tack vare butikspersonalens öppenhet fick läsarna en nära inblick kring hur drabbande sjukdomen kan vara, men också hur viktigt stödet från omgivningen är för de som kämpar mot den.

För att ytterligare stärka fokus på butikerna producerades digitala puffar med geotargeting mot deras respektive närområde. Totalt samlade Sverigelotten 605 437 kronor till kampen under kampanjmånaden.
– Geotargeting är en väldigt effektiv metod att nå ut lokalt och i dessa fall var det verkligen relevant att belysa engagemanget för en väldigt bra sak. Allt som allt en väldigt lyckad kampanj ur alla perspektiv.

Besök projektet
Relaterade nyheter