WASP COMMUNICATION – EN DEL AV BONNIER NEWS BRAND STUDIO

Stjärnfotografer tävlade om att ta bästa bilbilden

Bilder i världsklass, intressanta berättelser och högkvalitativa TV-reportage. Det blev resultatet när Wasp Communication, som är en del av Bonnier News Brand Studio, och Renault lät tre fotografer tävla om att ta den bästa bilden på en ny bilmodell.

Tillsammans med Wasp och Bonnier News Brand Studio ville Renault hitta ett spännande sätt att presentera sin nya pickup Renault Alaskan. Målet var att sätta bilder i fokus och där föddes idén om att låta tre fotografer tolka bilmodellen på sina egna personliga sätt. Och för att öka spänningen fick de tävla om att vinna en bil.

– Jag har aldrig ens hört talas om något liknande projekt. Allt från idé till genomförande och slutresultat känns unikt, säger Pär Carlsson, TV-chef på Wasp Communication.

Fotografernas arbete dokumenterades i tre TV-reportage där tittarna fick möta både människorna bakom kameran och den nya bilmodellen. Till detta skrevs tre längre texter och ett antal faktarutor där bilens alla fördelar lyftes fram.

– Nyckeln här var att hitta en bra story hos varje fotograf och sen koppla ihop den med bilen. Det tycker jag att vi lyckades bra med. Sen är long read-formatet på Expressen väldigt effektivt, här kunde bilderna få det utrymme som de förtjänar samtidigt som TV, artiklar och faktarutor kompletterar varandra, säger David Jakobsson, redaktör och skribent på Wasp Communication.

Kampanjen väckte stor nyfikenhet hos publiken. Det visar bland det stora antalet som såg TV-klippen och artiklarnas långa lästider, ofta över 4 minuter.

Tillsammans med en jury från Renault utsåg läsarna Andreas Varros spännande bild till vinnare i tävlingen. Förstapriset är att få disponera en ny Renault Alaskan under två år.

– Det är jättekul! Jag blev nästan chockad när jag fick beskedet. Det ska bli härligt att få köra omkring i den här bilen, säger Andreas Varro.

Se kampanjen här
Relaterade nyheter