WASP COMMUNICATION – EN DEL AV BONNIER NEWS BRAND STUDIO

Storföretag satsar på native-marknadsföring

Mercedes-Benz, Apoteket och Fritidsresor är några av de aktörer som nu satsar på native advertising via Expressens digitala kanaler.

Wasp Communication utvecklar sajterna och ansvarar för projektledning och all löpande redaktionell produktion.

– Expressen erbjuder via sin räckvidd ett fantastiskt fönster för redaktionell marknadsföring, säger Jonas Nilsson, vd för Wasp Communication.

Native advertising har varit ett begrepp på mångas läppar det senaste året. I korthet innebär Native advertising att man marknadsför sin verksamhet via redaktionell kommunikation som både visuellt och i tonalitet ligger nära det vanliga redaktionella flödet. Via redaktionella puffar som är annonsmärkta lockas läsarna in till kampanjsajterna som är fyllda av redaktionellt innehåll.

Här kan företagen sedan berätta om sin verksamhet på ett inspirerande och trovärdigt sätt och i realtid se hur många som tar del av innehållet.

Mercedes-Benz, Apoteket, Fritidsresor, Fiat och Bluestep är några av de aktörer som den senaste tiden valt native advertising i Expressens digitala kanaler som fler än tre miljoner svenskar tar del av varje vecka.

I samtliga fall ansvarar Wasp Communications digitala grupp för utvecklingen av sajterna och den löpande redaktionella produktionen.

– Vi har utvecklat en redaktionell plattform där vi kan erbjuda läsarna en helt ny upplevelse inom det här området. Kunderna kan dessutom välja i vilken utsträckning de vill använda den redaktionella plattformen i köpta och i egna kanaler, säger Jonas Nilsson.

Relaterade nyheter