WASP COMMUNICATION – EN DEL AV BONNIER NEWS BRAND STUDIO

Tele2 startar företag utan idé i stor kampanj

I den stora kampanjen End-Up har Tele2 med hjälp av ny forskning skapat och startat det perfekta företaget. Vad företaget ska göra och vem som ska driva det beror på vems affärsidé som är den bästa. Allt går att följa i realtid genom en dokumentär tv-serie producerad av Wasp Communication, en del av Bonnier News Brand Studio.

Tillsammans med United Minds har Tele2 tagit fram den stora forskningsrapporten Power 2 Stay Ahead där insikter från 500 intervjuer med representanter från företagsvärlden blandas med djupdykningar i befintlig forskning. Resultatet blev ett förslag på hur det perfekta företaget ska vara uppbyggt inom områden som medarbetare, arbetsmiljö, it och hållbarhet. Företaget är nu skapat, komplett med lokal och anställda.

Under kampanjen kan alla som vill skicka in sin affärsidé och bli bedömda av en namnkunnig jury bestående av Samuel Skott, vd på Tele2 Sverige, Åse Holmberg, kommunikations- och marknadsdirektör på Tele2 Sverige, Tove Dahlgren, tf vd på AllBright, Sam Manaberi, vd och medgrundare på Trine, Ishtar Touailat, innovationschef Tieto samt Tomas Franzén, koncernchef på Bonnier. Vinnaren får nyckeln till ett kontor beläget i centrala Stockholm, ett startkapital på en miljon kronor och ett komplett företag redo att starta.

– Med End-Up började vi helt enkelt med slutet. Genom att ta bort den första kritiska tröskeln i förverkligandet av en idé kan vi hjälpa företaget att lyckas. Vi älskar att se smarta idéer bli till verklighet och vet att vår expertis inom företagande och framförallt it och telekom är en viktig faktor, säger Samuel Skott, vd på Tele2 Sverige och ordförande i End-Up:s tävlingsjury i pressmeddelandet.

Redaktionella artiklar och dokumentär tv-serie med dagliga uppdateringar

En stor del av kampanjen står Wasp Communication, en del av Bonnier News Brand Studio, för i form av kampanjsajter på Expressen, Dagens Industri och Dagens Nyheter. Där finns skrivna intervjuer med jurymedlemmar, insikter från forskning och mycket annat.

– Det Tele2 gör med End-Up är väl förankrat i forskning och temat om den perfekta arbetsplatsen är nästintill outtömligt. Det märker vi på det stora intresset och långa lästiderna på artiklarna, säger Johanna Karlsson, redaktör på Wasp Communication och huvudskribent för projektet.

Stor uppmärksamhet och uppskattning har även den Wasp-producerade dokumentära tv-serien fått som följer de tävlandes framfart med dagliga uppdateringar och lite längre veckoavsnitt. Programledare är den uppskattade tv-profilen Måns Nilsson från komiker-duon Anders och Måns

– Hela det här upplägget är unikt på så många sätt. Idén som vi fått chansen att göra tv kring är briljant i sig och det manér som vi producerar och publicerar på är en milstolpe i svensk tv-historia, säger Pär Carlsson, tv-chef på Wasp Communication och exekutiv producent för tv-serien.

Besök projektet
Relaterade nyheter