WASP COMMUNICATION – EN DEL AV BONNIER NEWS BRAND STUDIO

Vattenfall jobbar för ett fossilfritt Sverige

Vattenfall har som mål att vi i Norden ska ha 100 procent förnybar energi år 2030. Det var huvudbudskapet i en nativekampanj som Wasp Communication ansvarat för och som nått fler än 380 000 läsare.

Kampanjen för Vattenfall gick i Expressens och DN:s digitala kanaler samt som advertorials i de båda tidningarna.

Målet med kampanjen om ”Framtidens energi” var dels att informera om Vattenfalls mål om ett fossilfritt Sverige och vad konsumenterna kan göra för att vi alla ska uppnå de målen, dels att visa på möjligheterna och framtidsutsikterna för förnybar energi och hur Vattenfall skapar och förhåller sig till framtidens energikällor.

I artiklarna fick läsarna lära sig att bli klimatsmarta i vardagen och läsa om de vanligaste myterna om solceller. Men också hur vardagen med en elbil fungerar och det innovationsarbete Vattenfall driver i form av bland annat hackathons. Ett hackathon är ett evenemang där människor med olika bakgrund samlas för att inspireras och komma fram till lösningar inom ett visst område.

Och intresset för kampanjen var stort. Totalt nåddes mer än 380 000 läsare och det totala antalet sidvisningar var 688 607.
– Vi är väldigt nöjda med resultatet och den räckvidd vi nådde. Dessutom kunde vi konstatera att vi intresserade många nya kunder som vi inte haft kontakt med tidigare, säger Ulrika Norström, Brand manager på Vattenfall.

Kampanjen har producerats av Wasp Communication, som är en del av Bonnier News Brand Studio.
– Vattenfall har en tydlig strategi om en klimatsmart framtid inom en generation och för att det målet är engagemanget hos kunderna avgörande. Därför känns det väldigt kul att vår kampanj lockade så många till läsning och att vi har skapat ett intresse för de så viktiga frågorna, säger Therese Färsjö, Wasp Communications skribent och redaktör för kampanjen.

Besök projektet
Relaterade nyheter