WASP COMMUNICATION – EN DEL AV BONNIER NEWS BRAND STUDIO

VR-film tar DN:s läsare till kaffeodlare i Colombia

Kaffe är en hotad råvara, främst på grund av klimatförändringarna.
Med en nyproducerad VR-film tar kaffeföretaget Löfbergs med tittarna till två unga kaffebönder och deras odlingar i ett hisnande bergslandskap i Colombia.

Filmen – som publicerats på DN.VR – har producerats av Bonnier News Brand Studio och Wasp Communication, och lanseras via en nativesajt på Dagens Nyheter.

På sajten får läsarna ta del av fyra reportage i long read-format. Reportagen skildrar hur familjeföretaget Löfbergs arbetar för att stödja unga kaffeodlare i bland annat Colombia, där klimatförändringarna gjort det svårt för många bönder att leva på sina skördar.
Martin Löfberg, inköpsdirektör och fjärde generationen i familjeföretaget, reste i våras för att träffa två av dessa unga odlare – till ett brant landskap på hög höjd där ingen annan inköpare från Europa tidigare satt sin fot.

Via sajten kan läsarna klicka vidare till DN.VR för att få hela bilden – möta Martin, Emilio och Ana-Maria via tekniken virtual reality.

Tittarna får följa Martins möte med Emilio Gonzales, 32, och – några dalgångar bort – Ana-Maria Zapata Palazzia, 25, som båda i dag känner framtidstro tack vare det stöd de fått från Löfbergs under flera år.

Teamet Bonnier News Brand Studio och Wasp Communication:
Film och foto: Ronnie Johansson.
Layout: Per Lilja.
Illustrationer: Tony Svedin.
Text: Victoria Lagercrantz.
Projektledare: Jonathan Olsson.

Besök projektet
Relaterade nyheter