WASP COMMUNICATION – EN DEL AV BONNIER NEWS BRAND STUDIO

Wasp integreras i Bonnier News Brand Studio – VD:n lämnar

Bonnier News integrerar sin contentbyrå Wasp Communication i Bonnier News Brand Studio.
Samtidigt väljer Wasp Communications grundare och VD Jonas Nilsson att avsluta sin tjänst.
– Wasp har varit en jättelyckad satsning från vår sida. Integrationen med Brand Studio gör att vi nu kan ge marknaden ett bredare och ännu mer attraktivt erbjudande, säger Alexander Lydecker, försäljningsdirektör, Bonnier News och ordförande i Wasp Communication.

Wasp Communication har sedan starten 2013 vuxit kontinuerligt och är nu en av marknadens tio största contentbyråer.
I maj i år blev Bonnier News helhetsägare av bolaget och integrerar nu verksamheten i Bonnier News Brand Studio. Efter sammanslagningen ingår drygt 40 medarbetare i verksamheten.

– Wasp och Brand Studio har sedan länge haft ett nära samarbete och det har legat i vår strategi att integrera de båda verksamheterna. Nu är vi perfekt positionerade för att ge kunderna marknadens mest kraftfulla erbjudande, säger Alexander Lydecker.

Wasp Communications VD och grundare Jonas Nilsson – som även är tidigare grundare, VD och delägare i OTW Communication – väljer att avsluta sin tjänst i samband med integrationen.

– Jag blev erbjuden en fortsättning i den nya verksamheten men jag känner att den här lösningen blir bäst för båda parter. Det är förstås trist att lämna vårt fantastiska gäng här på Wasp men jag ser samtidigt framemot nya satsningar, säger Jonas Nilsson.

I och med integrationen upphör Wasp Communication att användas som varumärke mot marknaden. I stället blir Bonnier News Brand Studio varumärket utåt.

– Den här integrationen är ett lika naturligt som viktigt steg i vår fortsatta satsning och utveckling. I dag är vi en fullservicebyrå med en mängd olika specialistkompetenser. Vi är numera fullt rustade för att skapa den nya tidens affärer och innehållupplevelser som inte bara gör avtryck, utan även utvecklar marknaden, såväl nationellt som internationellt, säger Anna Arvidsson, chef för Bonnier News Brand Studio.

2017 utsågs Bonnier News Brand Studio till världens tredje bästa native-byrå på Native Advertising Awards i Berlin. Förra veckan offentliggjordes att byrån återigen är nominerat i tävlingens mest prestigefyllda kategori. Under året har avdelningen utsetts till ”Årets affär” i TU:s gala ”Årets Dagstidning”, deras VR-upplevelse ”Next Generation Coffee” för Löfbergs har bland annat prisats som ”Best Branded Content Project” i WAN-IFRAs tävling “European Digital Media Awards” och de är just nu aktuella som finalister i kategorin ”Best In-House Content/Brand Studio” i Digidays tävling ”Marketing and Advertising Awards Europe”.

För mer info, kontakta:
Alexander Lydecker, försäljningsdirektör Bonnier News och ordförande i Wasp Communication: 073-518 60 92
Jonas Nilsson, VD Wasp Communication: 070-508 54 40
Anna Arvidsson, chef Bonnier News Brand Studio: 072-563 25 88

Relaterade nyheter