WASP COMMUNICATION – EN DEL AV BONNIER NEWS BRAND STUDIO
BLOGG

Zuckerberg vill få bort företagen från Facebookflödet – så ska du agera

Från och med idag, den 12 januari 2018, så är det hög tid för alla företag och organisationer att allvarligt omvärdera sin närvaro på Facebook. Så viktigt, så stort, var Mark Zuckerbergs uttalande i natt.

Många som arbetar med sociala medier för företag och organisationer satte morgonkaffet i halsen i morse när Mark Zuckerberg beskrev sin nya vision för Facebookflödet. Zuckerbergs mål är från och med nu att dramatiskt minska innehåll från sidor, varumärken och media, till förmån för personliga uppdateringar från dina vänner.

Mark Zuckerberg:

“As we roll this out, you’ll see less public content like posts from businesses, brands, and media. And the public content you see more will be held to the same standard — it should encourage meaningful interactions between people.”

Vad är bakgrunden till det här?

Företags Facebooksidor har länge varit motarbetade av Facebook som kontinuerligt minskat sidornas möjlighet att nå sina följare. Idag krävs det ett väldigt bra innehåll tillsammans med mycket engagerade följare som delar, gillar och kommenterar för att nå fram till målgruppen utan köpt trafik. Det har också lett till att de flesta sidor har sponsrade inlägg som en del av mediemixen.

Men nu har alltså Mark Zuckerberg gått steget längre till något som många kallar den största förändringen av Facebook någonsin. Facebook ska bli ett socialt medium igen och då finns inte plats för kommersiella intressen (utanför annonserna). Så här säger Zuckerberg:

”We built Facebook to help people stay connected and bring us closer together with the people that matter to us. That’s why we’ve always put friends and family at the core of the experience. Research shows that strengthening our relationships improves our well-being and happiness.

But recently we’ve gotten feedback from our community that public content — posts from businesses, brands and media — is crowding out the personal moments that lead us to connect more with each other.”

Hur påverkar det mitt företag?

Det är lite för tidigt att säga innan uppdateringarna rullat ut, webbtidningen Breakits grundare drar slutsatsen ”Aj! Mark Zuckerberg satte precis kniven i ryggen på lilla mig”, men riktigt så illa är det inte för de flesta företag. Breakit får mycket trafik från Facebook och företag som byggt stora delar av sin marknadsföring på Facebooktrafik kommer få det mycket svårt med de nya uppdateringarna.

Nyckelfrasen är ”sociala interaktioner”. Syftet med uppdateringen är att göra Facebook socialt igen – mindre monologkommenterande och fler samtal. Facebook drar tillbaka klockan till 2007 helt enkelt, då vi fortfarande pratade med varandra och delade med oss av tankar och vardagen.

Vad ska företag göra nu?

Även om morgonens uttalande innebär början på slutet för många företags närvaro i våra Facebookflöden så är det en sak som inte ens Zuckerberg och Facebook kan ändra: Människors törst efter engagerande och/eller utbildande innehåll. Om förändringen som Facebook gör leder till mindre inåtvänt och mediokert innehåll så gör de världen en tjänst.

Som företag måste du alltid se till att innehållet behövs och eftertraktas av andra än dig själv. Ställ dig frågan ”Vem bryr sig?” innan du skapar innehåll. Eller ta ett steg tillbaka och ställ frågan Hur många skulle sakna ditt innehåll om du raderade allt och slutade publicera?”. Om din målgrupp kan sköta sitt jobb precis lika bra utan att följa dig på Twitter, Instagram eller bloggen, då kan du konstatera att ditt innehåll inte är värdefullt för dem och därför misslyckat.

Bra innehåll kan skapas inom din vänskapskrets, av mediehus, företag och alla däremellan. Och bra innehåll, med rätt distribution, kommer fortsätta hitta till Facebook via människorna som tar del av det. Annars kommer samma människor röra sig till andra platser för att engageras eller utbildas. Var det är, är det hög tid för dig att ta reda på nu.

Facebook förklarar mer hur de resonerar i videon nedan:

Jag som skrev det här heter Joakim Arhammar och jobbar som contentstrateg på Wasp Communication – en del av Bonnier News Brand Studio. Hör gärna av dig på joakim.arhammar@waspcommunication.se om du har frågor om Facebook eller annat som rör content marketing.

Relaterade posts